Information från digitaliseringsrådet
Här hittar du kalendarie, presentationsmaterial och protokoll från digitaliseringsrådet.
Beredningsgruppens funktioner är:
- Kvalitetssäkring och stöttning av ditt initiativ genom de samlade kompetenser som finns i beredningsgruppen, och
- Genomförande av samråd enligt kommunstyrelsens delegationsordning om upphandling av IT-tjänster och system.
Vilka är beredningsgruppen och vilket stöd kan de erbjuda?
Beredningsgruppen består av digitaliseringsdirektör, digital strateg, IT-arkitekt, inköpare, kommunjurist, dataskyddsombud (DSO), informationssäkerhetssamordnare, kommunarkivarie och controller.
Utifrån de sammanlagda kompetensområden som gruppen omfattar får du rekommendationer för att stärka initiativets genomförbarhet och förutsättningar för att uppnå önskade nyttor och effekter.
Områden som beredningsgruppen diskuterar
Område |
Beskrivning |
Nyttopotential |
Har initiativet potential att medföra
|
Angelägenhet |
Vilka faktorer påverkar angelägenhet att genomföra? Är det kopplat till exempelvis lagkrav, särskilt direktiv eller andra angelägna skäl som t.ex. |
Koppling till styrning |
Hur mappar initiativet mot övergripande mål och styrdokument? |
Tillgänglig kompetens |
Har initiativet tillgänglighet till nödvändig kompetens och resurser? |
Projektets komplexitet |
Hur ser projektets komplexitet ut med avseende på teknik, projektets storlek och beroenden? |
Finansiering |
Är finansiering säkrad? |
Objektförvaltning |
Har initiativet en tillhörighet och ägarskap inom objektförvaltningen? |
Tekniskt stöd och arkitektur |
Finns adekvata tekniska förutsättningar för t ex rätt nivå av inloggning, integrationer och drift? |
Regelefterlevnad (juridik, dataskydd, infosäk) |
Har initiativet vidtagit eventuella åtgärder som krävs avseende lagefterlevnad, personuppgiftshantering och informationssäkerhet? |
Hur arbetar beredningsgruppen?
Gruppen har stående möten varje fredag, då inkomna digitaliseringsärenden behandlas.
Sidan uppdaterades: