Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Foto som väcker intresse

Bilden är oftast det som läsaren uppmärksammar först, därför blir den väldigt viktig för att stå ut i mängden. Den behöver väcka intresse och vara talande för vad inlägget handlar om.

Olika kanaler har olika kvalitetskrav. För Instagram är kravet högre än för Facebook men generellt gäller att det krävs relevanta och bra bilder med hög kvalité. Bildbyråbilder brister tyvärr ofta i autencitet istället för i kvalité, det blir för ”reklamigt”, polerat och/eller intetsägande.

Vill du ha fototips? Moderskeppet har massor har massor av bra tips för dig som vill lära dig och inspireras.

Fototips från Moderskeppet.se.

Glöm inte samtycket

Dataskyddsförordningen, även kallad GDPR, reglerar hur vi får behandla personuppgifter och gäller i hela EU/EES. I och med att ett fotografi på en identifierbar person räknas som en personuppgift, påverkar förordningen även kommunens användning av bilder. För att du ska få använda en bild du tagit behöver personerna i bild ha gett sitt samtycke.

När vi publicerar bilder på plattformar som är baserade utanför EU/EES, exempelvis Facebook som lyder under amerikansk lagstiftning, gör vi en tredjelandsöverföring av information. Då behöver vi vara tydliga att vi publicerar personuppgifter på en plattform som inte lyder under GDPR, och det ska framgå på samtycket som personen skriver under.

Mer om personuppgifter i sociala medier och samtycke.

Tips: om du vill ha med människor i bild utan samtycke, fota bakifrån eller på långt avstånd så att man inte kan urskilja vilka personerna är.

Tänk på upphovsrätten

Tänk på upphovsrätten när du hanterar bilder. Det är aldrig ok att använda någon annans bild utan att fråga. Du får aldrig använda en nedladdad bild från Google eller flikr exempelvis.

Tillgänglighet

Tillgänglighetsdirektivet gäller även för sociala medier, där innehållet ska anpassas så långt det är möjligt.

Även bilder i sociala medier ska syntolkas. I många sociala mediekanaler går det att lägga in en alt-text i bilderna (när du laddar upp inlägget), bildtexten kan då läsas av personer som använder sig av skärmläsare. Finns det inget alternativ för alt-text så skriv i inlägget vad bilden föreställer.

Mått för bild och film

Facebook och Linkedin

Bild: 1080x1080 pixlar (kvadratisk bild – att föredra då bilden/filmen tar upp större del av skärmen) eller 1200x630 pixlar (rektangulär bild).

Film: 1080x1080 pixlar (kvadratisk bild – att föredra då bilden/filmen tar upp större del av skärmen) eller 1920x1080 pixlar (rektangulär bild)

Instagram

Bild: 1080 x 1080 pixlar

Film: 1080x1080 pixlar (kvadratisk bild – att föredra då bilden/filmen tar upp större del av skärmen) eller 1920x1080 pixlar (rektangulär bild)

Twitter

Bild: 1024 x 512 pixlar. Tänk på att twitter skär förhandgranskingen av bilden på mitten, har du en bild som inte följer bildmåtten finns alltså en risk att ovan- och underdelen av bilden inte syns fören man aktivt klickar på inlägget när det dyker upp i flödet.

Film: 1080x1080 pixlar (kvadratisk bild – att föredra då bilden/filmen tar upp större del av skärmen) eller 1920x1080 pixlar (rektangulär bild).

Sidan uppdaterades: