Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Vision om öppenhet och mångfald

Utformningen av Nacka stadshus tar sin utgångspunkt i kommunens vision om öppenhet och mångfald och den grundläggande värderingen att vi tror att människor kan och vill ta ansvar.

I allt vi gör tar vi utgångspunkt i dem vi är till för – medborgarna och företagarna, alla de som lever, verkar och bor i Nacka. Allt vi gör ska ske utifrån deras fokus och behov. Våra två huvuduppdrag är att bevara och utveckla välfärden och bevara och utveckla vårt territorium. Vi ska leverera mesta värde för skattepengarna – inte bara som enskilda delar som verkar var för sig utan som den helhet en kommun är. Genom att samspela bättre, ta bort byråkratiska hinder samt förenkla och effektivisera vårt arbete ska det blir lätt att göra rätt och förstå hur kommunen fungerar.

I alla kontakter kännetecknas vi av ett personligt, snabbt och bra bemötande. Förtroendevalda och medarbetare ska enkelt kunna utföra sitt uppdrag på bästa sätt. Genom att agera på detta sätt i allt vi gör kommer vi att bli en smart, enkel och öppen kommun som lever visionen och värderingen varje dag.

För att uppnå detta arbetar vi efter flexibla aktivitetsbaserade arbetssätt. Vi väljer arbetsplats och utformning av arbetsplatsen efter det som bäst passar den uppgift vi har att lösa och det behov av sampel med andra som finns. Genom att vi aktivt väljer våra arbetsplatser utifrån vilket behov vi har bidrar det till att vi alla får en god arbetsmiljö.

Stadshuset har också utformats efter kravet på att vi ska använda de ekonomiska resurserna på mest effektiva sätt. Ineffektivt använda lokaler, tomma skrivbord och bristande teknik bidrar inte till effektiv användning av dem. När vi väljer arbetssätt och arbetsplats måste vi också ställa oss frågan om vi använder de ekonomiska resurserna på ett effektivt sätt.

Hur visionen synliggörs i vardagen:

  • Alla medarbetare inom kommunledningen, myndighets- och huvudmannaenheter, stödenheter samt ledning och samordning av den kommunala produktionen har sin placering i stadshuset.
  • Chefer har förtroende för att medarbetarna vill och kan ta ansvar för var och hur de utför sina arbetsuppgifter bäst.
  • Vi varierar vår arbetsplats beroende på uppgift och vilka vi har behov att samspela med.
  • Postfack och kapprum är våra fasta punkter i huset – arbetsplatsen varierar. Kontorsytan i anslutning kan vara den naturliga arbetsplatsen för vissa, för andra varierar arbetsplatsen utifrån vilka arbetsuppgifter man utför och i samverkan med andra.
  • Antalet skrivbord varierar i huset beroende på olika arbetsprocesser. Alla har inte behov av ett skrivbord varje dag men alla ska kunna hitta en bra plats att arbeta på.
  • Vi har en långsiktigt hållbar användning av huset eftersom antalet arbetsplatser motsvarar det faktiska behovet och fler delar på gemensamma ytor som närarkiv, besöksrum och lounger.
  • Enheter som arbetar inom närliggande områden, t ex social välfärd, territorium och stöd, finns lokaliserade på samma plan eller del av samma plan.
  • Alla arbetsplatser är allas. Principen ”rent bord” gäller, vilket betyder att det inte ska finnas papper, utrustning eller personliga tillhörigheter på skrivborden vid arbetsdagens slut.
  • I stadshuset och i lokalerna på Markusplatsen 7 (M7), använder vi ytor som passar olika aktiviteter – exempelvis snabbt kolla av mail i en lounge, koncentrerat arbete med stöd av dubbla skärmar i tysta zoner, arbete i projekt med interna och eller externa samarbetspartners, möten och konferenser. Vissa lokaler är bokningsbara.
  • Vi digitaliserar våra arbetssätt så långt som möjligt och minimerar behovet av att använda papper och förvaring av papper i hyllor, skåp och närarkiv. Det aktivitetsbaserade arbetssätten stöds av bra teknik.
  • Vår receptionsyta och våra lounger är inbjudande och har många användningssätt – en fikapaus, möten som inte behöver ske i ett eget rum, kolla av mail eller en stund för reflektion.
  • Vi har inriktningen att alla utrymmen är öppna för de som har ”nyckel” med motiveringen att vi klarar av att hantera myndighetsutövning och sekretess i praktiken inom våra olika processer.
  • Vi använder de system som finns för bokning av lokaler och vissa arbetsplatser. Vi bokar via Outlook eller på plats vid lokalen. Av hänsyn till andra bokar vi bara lokaler vi har behov av under överskådlig tid framöver, och vi kvitterar att vi använder rummet inom 15 minuter från det bokningen börjat. Gör vi inte det avbokas rummet och blir tillgängligt för andra att boka.
  • Vi använder den teknik som gör det möjligt att vara med på möten på distans via dator, platta eller mobil.

Sidan uppdaterades: