Hoppa till innehåll

Vanliga frågor till kundserviceenheten

Här finns svar på några av de mest återkommande frågorna kundserviceenheten får. Det finns också information om vem du ska kontakta för att få hjälp, eller var du hittar information. Sidan uppdateras löpande.

Ärende till kundserviceenheten

Hur lägger jag ett ärende?

Det finns flera sätt att lägga ett ärende, nedan följer instruktioner på hur du går till väga:

  • Vår självserviceportal. Viktigast är inte att allting blir rätt, det viktigaste är att det görs. Är du till exempel osäker på kategori, välj arbetsplatsservice eftersom det oftast är under den kategorin just dessa typer av arbeten hamnar. Vi ser till att ärende hamnar rätt.
  • Gå till servicedesken intill matsalen och rapportera.
  • Via telefon: 08-718 92 50.
  • Via mejl: service@nacka.se.

Luft

Det är dålig luft i lokalen – vad kan vara orsaken?

  • Luft kan upplevas som dålig trots bra värden när det är varmt i lokalen, till exempel om solen legat på under dagen.
  • Lokalen är svårstädad på grund av saker som ligger på skåp och skrivbord. Detta bidrar till mycket damm och smuts.

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten.

Det är för kallt eller varmt i lokalen – vad kan vara orsaken?

  • Temperaturväxlingar: vid kraftiga temperaturväxlingar tar det normalt cirka 48 timmar innan huset hunnit anpassa sig vid den nya temperaturen.
  • Måndagar är generellt kallare/varmare. Detta för att ventilationen varit lägre inställd under helgen. Den går i gång igen natten mellan söndag/måndag.
  • Du upplever det kallt eftersom det är få personer på en yta avsedd för fler. Till exempel, ni sitter fem personer i ett landskap med luftflöde dimensionerat för cirka 30 personer. Detsamma gäller för mötesrum, stora mötesrum med få personer kan upplevas kalla på grund av högre luftflöde.

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten.

Det är drag där jag sitter

Lägg ett ärende till kundserviceenheten och berätta var och hur det drar så kommer vi och tittar på det.

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten.

Det kliar i halsen och i ögonen när jag är på jobbet

Alla är vi olika och somliga har känsligare luftvägar än andra. Upplever du retningar i luftvägar ber vi dig alltid lägga ett ärende till kundserviceenheten för vidare utredning. Det kan även vara bra att prata med din närmsta chef, som vid behov kan beställa allergistädning som då bekostas av enheten.

Vem ska jag kontakta?

Närmsta chef (beställning för allergistädning ska komma från ansvarig chef) samt kundserviceenheten.

Det är dålig luft i hytterna

Hytterna i landskapen är till för kortare avstämningar, max 30–60 minuter. I hytterna finns ingen aktiv ventilation, därför är det bra att vädra innan du går in samt lämna dörren på glänt när du går.

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten vid behov.

Förmåner

Synundersökning och terminalglasögon

I Arbetsmiljöverkets föreskrift om bildskärmsarbete (AFS 1998:5) finns bestämmelser om att den som kontinuerligt arbetar vid bildskärm ska få möjlighet att genomgå synundersökning. Arbetar du framför bildskärm minst en timme per dag, räknas det som kontinuerligt och du har rätt till synundersökning som arbetsgivaren betalar. Om undersökningen visar att du behöver särskilda arbetsglasögon betalar arbetsgivaren också för glas och standardbåge. Har du egna privata glasögon som också fungerar bra för datorarbetet har du inte rätt till andra arbetsglasögon, men regelbundna synundersökningar för att följa synstatus ska alltid erbjudas och uppmuntras. Här kan du läsa mer om hur du går till väga för att gå vidare med synundersökning.

Här kan du läsa mer om vilka förmåner som finns för dig som anställd i Nacka kommun.

Möbler och inredning

Trasiga möbler och/eller träningsutrustning

Om en möbel eller annan inredning, till exempel fönster eller träningsutrustning, är trasig, lägger du ett ärende till kundserviceenheten och berättar var och vad som är felet (eventuellt finns ett nummer på stolen/bordet du kan uppge)

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten.

Jag önskar sadelstol

Sadelstol är ett tillval som enheten själva bekostar. Kundserviceenheten kan vara behjälplig med att ta fram förslag och lägga en beställning. Lägg ett ärende till kundserviceenheten och berätta vad du önskar, glöm inte ansvarsnummer samt att beställning ska läggas av din närmsta chef.

Vem ska jag kontakta?

Närmsta chef, därefter kundserviceenheten.

Jag önskar akustikskärm

Akustikskärm är ett tillval som enheten själva bekostar. Kundserviceenheten kan vara behjälplig med att ta fram förslag och lägga beställning. Lägg ett ärende till kundserviceenheten och berätta vad ni önskar, glöm inte ansvarsnummer samt att beställning ska läggas av din närmsta chef.

Vem ska jag kontakta?

Närmsta chef, därefter kundserviceenheten.

Jag har ingen bordslampa

Bordslampa är ett tillval som enheten själva bekostar. Kundserviceenheten kan vara behjälplig med att ta fram förslag och lägga beställning. Lägg ett ärende till kundserviceenheten och berätta vad du önskar, glöm heller inte ansvarsnummer samt att beställning ska läggas av din närmsta chef.

Vem ska jag kontakta?

Närmsta chef, därefter kundserviceenheten.

Finns det ett lager med möbler?

Tyvärr finns inget lager med möbler att plocka ifrån. Du är dock alltid välkomna att fråga eftersom det händer att en enhet eventuellt vill bli av med en möbel eller två.

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten.

Vi vill göra om i vårt landskap, hur gör vi?

Ni lägger ett ärende till Kundserviceenheten och berättar vad ni vill göra. Därefter bokar vi ett möte med er för att diskutera förutsättningar, budget med mera.

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten.

Vi vill måla om, får vi det?

All önskan om ommålning går via fastighetsansvarig. Vänligen lägg ett ärende till kundserviceenheten och berätta om era önskemål. Ommålning bekostas av enhet såvida det inte finns ett uppenbart behov. Bedömning görs av vår lokalstrateg.

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten.

Det är stökigt och hög ljudvolym i matsalen, svårt med matro

Så fort ekonomin tillåter kommer vi påbörja arbetet med utveckling av matsalen och dess utformning. Vi kommunicerar ut när det blir dags.

Brand och hjärt- och lungräddning (HLR)

Ska vi ha en brandansvarig på enheten?

Eftersom att Nacka kommun inte har ett styrdokument för systematiskt brandskyddsarbete, där det bland annat framgår att en brandskyddsansvarig ska utses av chef för verksamheten, alltså en tydlig delegation, så är det upp varje verksamhet att utse en sådan. Oftast baserad på rekommendationer från MSB och Lagen om skydd mot olyckor. Säkerhetsstaben arbetar för att kommunen ska anta ett styrdokument för systematiskt brandskyddsarbete . Så idag är det enkla svaret, nej.

Vem ska jag kontakta?

Vid fler frågor, kontakta kundserviceenheten.

Brand och funktionsvariationer/rörelsehindrad

Rutinerna är tydliga, det är chefens och medarbetarnas ansvar att tillsammans hjälpa den som har en funktionsvariation eller är funktionshindrad. Om inte chefen eller medarbetarna kan hjälpa till ska de informera räddningstjänsten som är på plats som då tar över ansvaret.

Alla stadshusets brandlarm går direkt till räddningstjänsten. Ofta bärs personer ut som har svårt att gå eftersom hissar inte får användas vid utrymning. Om det är kollegor eller räddningstjänsten som bär ut personen spelar mindre roll. Har vi möjlighet att bära ut den som är rörelsehindrad är det enligt protokoll och något vi får göra.

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten vid fler frågor.

Information vid händelse av brand och utrymning

Vänligen gå in på länken nedan och läs om hur rutinerna för stadshuset ser ut vid händelse av brand och utrymning. Ha gärna som rutin att efter varje längre ledighet fräscha upp dina kunskaper, både för din och andras säkerhet.

Här finns information om händelse av brand eller utrymmning.

Jag vill lära mig hjärt- och lungräddning (HLR)

På Nacka kommun är det upp till varje enhetschef att besluta om att erbjuda HLR-utbildning till sin personal. Ta gärna upp frågan med närmsta chef, kundserviceenheten kan vara behjälplig med beställning av utbildning. Lägg ett ärende till kundserviceenheten och berätta vad ni önskar, glöm heller inte ansvarsnummer samt att beställning ska läggas av din närmsta chef. För kännedom, alla på kundserviceenheten utbildas regelbundet inom HLR.

Vem ska jag kontakta?

Närmsta chef, därefter kundserviceenheten.

Vett och etikett

Lounge och disk

Vi är många som vistas i stadshuset och behöver därför hjälpas åt att hålla rent och fint. Vänligen ställ din disk i diskmaskinen, inte i diskhon. Tänk på att det ska vara trevligt för nästa person som kommer. Är diskmaskinen full ställer du din disk på ett trevligt sätt vid sidan av, alternativt tömmer diskmaskinen och ställer in din disk.

Förtäring lounger

I loungerna är det endast tillåtet med förtäring av kall mat, som till exempel sallad eller smörgås. Varm mat äts i matsalen.

Koppar

Vänligen använd en och samma kopp under dagen för att minska ditt klimatavtryck. Koppen lämnas sedan på samma plats som du tog den, annars är det lätt att det blir ojämn fördelning av koppar i stadshusets lounger. Hjälps vi alla åt blir det ingen brist på koppar vid till exempel matsalens kaffemaskin.

Vi hälsar på varandra

I Nacka kommun tycker vi om när vi hälsar på varandra! Hälsa gärna på personen du möter, även om ni inte känner varandra sedan innan. Ett hej blir vi glada av!

Städning

Det är fläckar på mattan/möblerna

Tvätt av mattor genomförs två gånger per år. Möbeltvätt, tvätt av ljudabsorbenter och gardiner med mera är upp till varje verksamhet att bekosta och beställa. Lägg ett ärende till kundserviceenheten om ni önskar lägga en beställning, glöm heller inte ansvarsnummer samt att beställning ska läggas av din närmsta chef. Vi tar det sedan vidare till städbolaget.

Vi upplever städningen som mindre bra

Lägg gärna ett ärende till kundserviceenheten och berätta var och vad för förbättring som behövs. Vi tar det vidare till städbolaget som får se över rutinerna. Vi vill dock påminna om att alla ytor ska vara fria från lösa föremål (till exempel broschyrer, böcker, pärmar) så att lokalvårdarna kan utföra städningen. Många gånger då vi får in klagomål visar det sig att saker legat i vägen vilket gjort det svårt för lokalvårdarna att städa.

Vem ska jag kontakta?

Kontakta kundserviceenheten.

Hur ofta och vilken dag städas vår lokal?

Lokalerna städas två gånger i veckan (soptunnor töms dagligen) . Ovanför dörren in till lokalen finns klistermärken med information om vilken dag städning sker. Den ikryssade dagen innebär att utöver dammsugning så torkas även fria ytor av, förutsatt att de är fria från lösa föremål.

Sidan uppdaterades: