Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Beredningsgruppen har två huvudsakliga uppdrag;

  • att kvalitetssäkra digitaliseringsinitiativ i linje med kommunens beslutade digitaliseringsstrategi, och
  • att stötta verksamheten som driver dem genom att ge feedback och rekommendationer utifrån gruppens samlade kompetensområden.

Beredningsgruppen består av digitaliseringsdirektör, digital strateg, IT-arkitekt, inköpare, jurist, dataskyddsombud, informationssäkerhetssamordnare och controller.

Vad är syftet med beredningsgruppen?

Beredningsgruppens funktion är att:

  • kvalitetssäkra kommunens digitaliseringssatsningar och se till att vi identifierat vilka nyttor en satsning beräknas ge, så att vi använder våra pengar och resurser effektivt
  • minimera kommunens IT-kostnader genom att verifiera att vi inte köper in redundanta system eller gör affärsmässigt dåliga avtal sett till exempelvis inlåsning av data, avtalslängder etc
  • säkra att lagstiftning och policys efterlevs som t ex GDPR, webbtillgänglighetsdirektivet, LoU och Nackas inköpspolicy
  • säkra att systemen vi köper in fungerar i kontext med vår övriga IT-infrastruktur och berörda system
  • tillse att vi har planerat för förvaltning av system vi köper in, så att lösningen kan driftas och vidareutvecklas med ständigt förändrade behov och krav
  • Prioritera våra resurser på ett effektivt sätt inom den totala projektportföljen

Hur arbetar beredningsgruppen?

Gruppen har stående möten varje fredag, då inkomna digitaliseringsärenden behandlas.

Om ärendet gäller inköp av IT-tjänster/system eller behöver tas upp på digitaliseringsrådet samordnar beredningsgruppen arbetet med underlag för samråd tillsammans med dig som skickat in.

Sidan uppdaterades: